IMG_3509

Taxi och sjötransporter

Vi har två båtar och i linje med vår miljöpolicy använder vi alltid den minsta båten för respektive uppdrag.

Skarven som är vår mindre båt är i grunden en Broson W80. Hon är en pålitlig arbetshäst av aluminium försedd med en dieselmotor från Volvo Penta i form av en milt uppgraderad AD41P som i nuläget lämnar cirka 220 hästkrafter. Det v-formade skrovet mäter 8 gånger 2,7 meter och har säker och mjuk gång även i grövre sjö. Radar samt dubbla GPS-plottrar, VHF och AIS gör att vi både ser och syns oaktat väder och tid på dygnet. Normal marschfart ligger på omkring 25 knop, toppfarten är 34.

Många båtar är större – i gengäld är de dock klumpigare och dyrare. Skarven passar allra bäst för det mindre sällskapet som tack vare hennes smidiga mått och ringa djupgående kommer in och fram på ställen dit många inte tar sig. Och eftersom vi inte släpar runt på en massa utrymme och kilon du inte behöver blir påverkan på såväl miljö som din plånbok så liten som möjligt.

 

Baljan, byggd av Capo i Finland, är också hon av aluminium. Framdrivningen består av en Mermaid Monarch Turbo Plus på 260 hästkrafter (med andra ord en marinkonverterad Ford) men till skillnad från Skarven har hon inte drev utan rak axel med backslag. Det isförstärkta skrovet mäter cirka 10 gånger 3,5 meter och hon marschar mellan 17 och 18 knop med en toppfart på 23.

Baljan är vår större båt och hon tar också fler passagerare, max 12. Hennes största fördel är dock farten i kombination med att hon är isgående och tar sig fram där andra båtar inte gör det. Dels då hon bryter upp mot tio centimeter kärnis men också tack vare skrovkylningen som gör motorn helt okänslig för snö- och issörja i vattnet som annars riskerar att sätta igen kylsystemet med överhettning som följd.

 

För att ytterligare minska vår miljöpåverkan klimatkompenserar vi all vår förbrukning av bränsle genom Naturskyddsföreningen.

För mer information om de olika transporttjänsterna vi kan erbjuda, klicka i menyn till vänster.

Magnus_4