31 december – premiäråret i siffror

img_4740

Idag är det nyårsafton och vilken dag kan vara bättre lämpad att summera skärgårdsåret som gått. När vi sjösatte i mitten av mars hade vi helt ärligt ingen aning om hur säsongen skulle se ut, ska man redan nu skvallra om hur det blev kan vi bara säga; över förväntan!

Nu ska det sägas att vi gjort en hel del annat än att köra båt, bland annat har vi lagat en drös olika fordon samt inte minst hjälpt folk med deras fastigheter. Och just det senare är ett område vi kommer att satsa mer på under 2017.

Målet var att båten under denna premiärsäsong skulle gå minst 90 timmar för att på så sätt bära sina egna kostnader, det har blivit några fler än så och skrivande stund har timräknaren loggat hela 629,7 timmar. Vi har också kört sammanlagt 7054 sjömil (motsvarar cirka 1300 landmil) och förbrukat 8638 liter bränsle vilket ger oss en snittförbrukning på 1,20 liter per sjömil – en riktigt bra siffra.

Vad det också innebär är att vi till dags dato via Naturskyddsföreningen låst utsläppsrätter för 20 ton koldioxid – vårt klimatavtryck är alltså klimatgasneutralt vilket känns bra i både hjärta och hjärna.

Tyngdpunkten i båtverksamheten har varierat över året. Till att börja med var det mest taxi, i takt med att fritidsbåtsäsongen kom igång blev det många assistansuppdrag och nu under hösten har vi mest ägnat oss åt skolskjuts för Värmdö kommun när vi kört in skolbarn till Möja och Svartsö.

Vår största uppdragsgivare för assistansjobb är Sjöassistans med totalt 40 uppdrag. Därefter har vi fått en hel del uppdrag av kollegorna på Skärgårdsassistans och dessutom några helt egna samt via SSRS. Totalt har det blivit 72 assistansuppdrag under 2016, fördelat på ett helt gäng bogseringar, 16 dykuppdrag samt ett antal reparationer på ute på fältet. Det roligaste är när vi snabbt kan lösa båtägarens problem på plats utan att behöva bogsera till ett varv med avbrott i semestern som följd. Ser vi till uppdragen från Sjöassistans har 19 av 40 varit annat än bogsering, med andra ord har nästan 50 procent av båtägarna kunnat fortsätta på sin resa efter bara ett kortare uppehåll. Det ger vi oss själva en klapp på axeln för. Men allt går inte att lösa på plats och därför är också bogseringar det vi gjort mest. Ibland bara runt hörnet men inte sällan ganska långt. Rekordet för 2016 blev nästan 50 sjömil enkel väg när vi drog en Nauticat med propelleraxelbrott från Möja till Nynäshamn – det tog nio timmar!

img_4736

Vår arbetsbåt, Skarven, har också fungerat mycket bra under hela året. En hel del uppgraderingar har det också blivit, inte minst med ny radar, och inte ett enda haveri som gjort att vi inte kunnat köra vidare. Hon har helt klart visat sig vara precis så pålitlig som man kan önska sig, om inte annat ett bevis på att noggrant underhåll lönar sig.

Vi på Wallner Marin tackar alla våra vänner och kunder för det gångna året och önskar er ett gott slut samt givetvis ett gott nytt år. Vi ses under 2017!

img_4742