Bambi är vår svävare. Hon är byggd på Norra Stavsudda, bara några sjömil från vår hemmahamn på Södermöja, och är det perfekta redskapet för vintertransporter, oavsett om isen bär eller inte.
Fakta om Bambi:
Fabrikat och modell: Ivanoff IH-6
Registrering: SF-9317, H/C WM BAMBI på AIS.
Data: 5,5 x 2,5 meter, tjänstevikt 750 kg, glasfiberarmerad polyester, toppfart 34,999 knop, max sex passagerare.
Maskiner: Framdrivning Ford på 110 hk, lyftmotor Kohler på 27 hk.
Utrustning: Radar, GPS, AIS, VHF, gångvärme.
_____________________________________________________________________________
Nyaste båten i flottan, Tant Grön, är inte vilket båt som helst utan världens första helt elektriska taxibåt som används för skolskjuts – ljudlöst och fossilfritt kommer hon ta skärgårdsbarnen mellan hemöarna och skolan. Modernare och effektivare än så här blir det inte.
Fakta om Tant Grön:
Fabrikat: X Shore
Registrering: tba, WM TANT GRON på AIS
Data: 8 x 2,6 meter, 4 ton, glas- och kolfiber samt aluminium, toppfart 27 knop, max 12 passagerare, 1500 kg last.
Maskin: Brusa 170 kW, 400 volt, 189 kWh, rak axel.
Utrustning: Radar, GPS, AIS, livflotte, gångvärme samt AC.
Vår stora trotjänare lystrar till det fagra namnet Baljan och hon tar utan att blinka tolv passagerare samt hur mycket packning som helst. Med höga fribord och trygga gångegenskaper behöver man inte bekymra sig över varken väder eller vind och tack vare att drivlina och skrov är dimensionerade för isgång blir vår säsong längre då vi inte har några problem att köra fram till att svävarna tar över till 100 procent.
Fakta om Baljan:
Fabrikat: Capo
Registrering: SFB-9917, WM BALJAN på AIS.
Data: 11,5 x 3,2 meter, sex ton, aluminium, toppfart 26 knop, max tolv passagerare, 2000 kilo last.
Maskin: FPT N67, 350 hästkrafter, rak axel.
Utrustning: Radar, GPS, AIS, lyftkran (1000 kilo), livflotte, gång- och dieselvärme.
_____________________________________________________________________________
Granit är vår minsting som med snabba och lite sportigare egenskaper lämpar sig för det mindre sällskapet. Fem till sex personer plus packning är lagom.
Fakta om Granit:
Fabrikat och modell: Alukin C750
Registrering: SFE-5093, WM GRANIT på AIS.
Data: 7,5 x 2,5 meter, två ton, aluminium, toppfart 34,999 knop, max åtta passagerare, 1000 kilo last.
Maskin: Mercury, 250 hästkrafter.
Utrustning: Radar, GPS, AIS, livflotte, gångvärme.
_____________________________________________________________________________
Arnaud Beltrame är fortfarande på land. Hon började sitt liv som brandbåt men är i skrivande stund under ombyggnad till taxi- och assistansbåt. Hon är ritad av Petter Håkansson (som också ritat bland annat stridsbåt 90) vilket innebär ett mycket högpresterande koncept som klarar i princip vad som helst.
Fakta om Arnaud Beltrame:
Fabrikat och modell: Capo 11J
Registrering: SFC-5718, WM ARNAUD BELTRAME på AIS.
Data: 11,5 x 3,2 meter, sex ton, aluminium, toppfart 34,999 knop, max tolv passagerare, 1500 kilo last.
Maskin: FPT N67 EVO, 550 hästkrafter, Konrad 680B drev.
Utrustning: Radar, GPS, AIS, lyftkran (1000 kilo), livflotte, gång- och dieselvärme, brandspruta och pump på 2000 minutliter.
_____________________________________________________________________________
Donar är dunderklumpen som tjänstgjorde i Rahja, Finland som lotsbåt mellan 1966 och 2000. Byggd av åtta millimeter tätspantat stål är hon kanske inte det fagraste flytetyg som skådats men 25 ton är fint att hålla i när det blåser. Donar är inte vårt förstahandsval för båttaxi men bra att ha till dess att isen håller för att köra lastbil på. I akterhytten sitter man varmt och tryggt medans V12:an om 19 liter hummar fram på 950 varv.
Fakta om Donar:
Fabrikat: okänt
Registrering: SFC-6628, WM DONAR på AIS.
Data: 13 x 4 meter, 25 ton, stål, toppfart 9 knop, max tolv passagerare, 2000 kilo last.
Maskin: Deutz V12, 170 hästkrafter, rak axel.
Utrustning: Radar, GPS, AIS, livflotte, gång- och dieselvärme.
_____________________________________________________________________________